Thursday, December 9, 2010

free your mind!

1. Tarik Nafas
ingat lagi time sekolah dulu?first sekali kita buat is tarik nafas kan?hehe..so tarik nafas setiap kali rasa berserabut..then you ll feel better..:)

2. Ambil Wudhuk
 
Bagi yang beragama Islam, mengambil wudhuk boleh menenangkan fikiran. Kembali kepada fitrah manusia dapat memantapkan lagi rohani kita dan air yang bersih boleh mengembalikan kita kepada fitrah kejadian. Air yang segar dapat memberi tenaga dan fokus yang diperlukan dan wajah akan pasti kembali ceria. 
3. Tulis

 
kadang kadang kita sendiri pun tak tahu actually apa yang bermain di fikiran sehingga membuatkan kita serabut..so nak kenal pasti ,just tulis apa apa yang sedang bermain kat fikiran ..tulis je..sampai dah tak tahu nak tulis apa..contohnya ...tulis kat blog kan..hehe..bila dah macam nak termuntah dan bosan tulis...kategori kan..which part untuk setiap yang ditulis..contohnya..cinta.family or kewangan ..Pangkah atau padamkan perkara-perkara yang remeh . Perkara-perkara remeh yang anda fikirkan boleh jadi perkara seperti “Apa yang kekasih lama aku sedang lakukan?” atau “president amerika bila nak mati?”.so dari situ kita boleh tengok..perkara perkara yang tak sepatutnya kita fikir..dan actually banyak lagi benda yang lebih penting kan.

6.Tidur

Dengan memejamkan mata, atau memandang jauh ke arah kehijauan alam akan dapat memberi anda perasaan yang tenang. Tidur yang tidak cukup bermakna minda anda tidak mendapat rehat yang secukupnya. Sebab itu minda anda liar berfikir. Pejamkan mata untuk seketika di waktu rehat anda, atau keluar ambil angin dalam keadaan yang selesa dan positif.

7. Kurangkan menonton TV atau membaca akhbar di waktu pagi
kepada yang tinggal di hostel aku rasa korang jarang kan tengok tv and baca paper..hehe ..bila kita start hari kita dengan perkara negatif,the whole day akan jadi negatif..

8. Kembali Kepada Alam

Dalam kehidupan kota yang sibuk dan sesak, kita semua bergerak dengan pantas. Teknologi masa kini menjadikan kehidupan harian semakin laju. Mengembalikan diri kepada alam semulajadi akan dapat melambatkan waktu dan membolehkan anda hidup dalam waktu kini; Bukan hidup dalam waktu dahulu atau waktu hadapan, di mana anda terkejar-kejar dengan impian demi impian dan dilambatkan pula dengan kisah-kisah sedih dan sesalan demi sesalan tentang apa yang sudah pun berlaku. Bawa keluarga anda mandi air terjun atau pergi memancing dengan rakan, dan waktu akan menjadi perlahan bagi anda. Bila waktu bergerak perlahan, anda akan dapat memberi fokus.

9. Lepaskan
risau tentang sesuatu? Anda rasa tidak puas tentang apa yang telah anda lakukan? Rasa marah? Berdendam? Terte
kan? Cara yang paling mudah untuk mengosongkan fikiran yang berserabut adalah dengan mengalah dan melepaskan. Kita perlu menjadi seorang yang berjiwa mantap dan tegas dalam mengawal perasaan untuk membolehkan diri maju ke hadapan. Walaupun perasaan-perasaan ini adalah semulajadi, tetapi kebanyakannya adalah tidak menguntungkan.
10. Kemas Ruang Anda
tips nie aku selalu buat bila aku rasa serabut..kemas keadaan sekeliling..meja study..and rumah..sure after that korang feel better!kadang kadang keadaan sekeliling yang serabut membuatkan kita bertambah serabut kan. 


11. Berkongsi Masalah
apabila ada problem feel free to share with other..at least rasa kurang sikit beban dalam diri kita..kawan adalah orang yang paling dekat and dengar masalah kita..advice juga penting supaya kita tidak membuat keputusan yang terburu buru..

selamat mencuba!tips tips di atas peringatan untuk diri sendiri juga!  



No comments:

Post a Comment